tiistai 30. marraskuuta 2021

Suomi-Rivendell-Asgard: Mitä tapahtuu? Tilanneselvitys blogin jatkosta

 (Sanoin että tämä tulee maanantaina, mutta kuten aikalailla kaikki tänä vuonna, mikään ei mene ihan suunnitelmien mukaan.)


Tuntuu siltä, että tasaisin väliajoin valitan siitä miksi en saa kirjoitettua uusia blogitekstejä. Here we go agan:


Tämä syksy on ollut poikkeuksellisen hiljainen Suomi-Rivendell-Asgardin puolella, ja kokonaisuutena tämä vuosi on hiljaisin yli kuuteen vuoteen. Enkä oikein tiedä mitä sanoa. Olisin halunnut jatkaa mukavaa kasvua blogitekstien määrässä (olin niin lähellä 100 tekstiä vuodessa 2018!), mutta todellisuus ja aito elämä päätti että tämä ei ole mahdollista. Keväällä selittelin tätä ajan puutetta gradun tekemisen kiireillä, mutta se taputeltiin loppuun huhtikuussa, ja olen kirjoittanut sen jälkeen eli kyse ei ole enään sen aiheuttamasta kiirestä. Tai yhtään muustakaan kiireestä. Olen yhä työtön ja vaikka olen opiskelija, niin kurssien määrä on kovin pieni. Arvioiden kanssa toimintaa on hidastanut myös varallisuus, korona-ajan elokuvateatterien rajoitukset ja leffalippujen hinnat. En tiedä millä ilveellä kävin pari vuotta sitten katsomassa 4-5 leffaa kuukaudessa teatterissa. Ensi vuoden tavoitteena on saada pressikortti blogille, jotta rahan puute ei ole enään este sille että pääsen arvioimaan elokuvia.

Laihaa on.


Mutta entäs suoratoistopalveluiden tarjonta? Ne eivät maksa (juuri) mitään ja minulla kuitenkin on ne niin miksi en ottaisi kaikkea irti? Tässä päästään toiseen ongelmaan, joka on eräänlainen motivaation puute. Minulle on paljon helpompaa mennä leffateatteriin katsomaan elokuva, ja sitten kirjoittaa siitä. Jos olen kotona, ja pitäisi katsoa huonolta kotitelkkarilta joku Netflixin uusi elokuva, niin en osaa oikein aina asennoitua tähän katsomisprosessiin kunnolla, varsinkin kun ei ole mitään deadlinea johon mennessä elokuva pitäisi katsoa ja sitten kirjoittaa siitä. Enkä myöskään voi olla ajattelematta sitä, miten katson uusia elokuvia vain siksi, että voin kirjoittaa niistä jotain. En varsinaisesti rahasta harrastuksellani koska kukaan ei maksa minulle tästä. Olen kirjoittanut jonkun verran tekstejä nyt muille tahoille, kuten verkkomedia Kehrääjälle, ja niistä olen saanut jopa palkkiorahaa. En tiedä haluanko kirjoittaa Suomi-Rivendell-Asgardia rahasta, tai monetisoida muutenkaan minulle rakkaita harrastuksia yhtään enempää, mutta se kuinka paljon kulutan omia resurssejani (sekä materiaalisia että henkisiä) tähän alustaan verratuna siihen mitä saan siitä nykyään takaisin on alkanut olemaan pahassa epätasapainossa.




Ei, en aio lopettaa. Mutta tiedostan sen, että samanlainen aktiivisuus kuin ennen ei ole enään mahdollista. Henkiset voimavarat transpolin, opintojen viimeistelyn, taloudellisen ahdingon, pandemian ja maksavien kirjoitushommien välissä ovat sitä luokkaa, että paluu vanhaan ei ole mahdollista. Teen arvioita niistä elokuvista joita haluan nähdä, ja analyyttisemmät esseetekstit ovat luultavasti vähän harvinaisempia. Viimeisen vuoden sisällä pyrin kirjoittamaan yhden sellaisen kuukaudessa, mutta se ei onnistunut joten en aio tuntea huonoa omaatuntoa tästä enään ensi vuonna. Ehkä löydän motivaationi ja energiani, ja tällaisia tekstejä tulee enemmän. Ehkä saan töitä ja pystyn käymään teatterissa useammin. Ehkä koronavirus-tilanne pahenee ja ei ole mitään teatteria mihin mennä. Mutta tällä mennään eteenpäin.


Mites sen joulukalenterin kanssa? 

24 Sarjakuvaa Jouluksi- joulukalenteri on peruttu tältä vuodelta. Tämä harmittaa minua ehkä enemmän kuin ketään muuta, koska olen iso traditioiden ystävä ja pidän joulusta kovin paljon. Mutta minulla ei ole kahta tarvittavaa asiaa tämän tradition jatkamiseen tänä vuonna: motivaatiota ja 24 uutta sarjakuvaa joita suositella. Toki varmaan voisin keksiä jonkinlaisen listan, mutta en halua täyttää listaa jatko-osilla, tai vain ala-arvoisilla sarjakuvilla. Voi olla että teen jonkin pienemmän version tästä (ehkä vuoden 2021 parhaat sarjakuvat tai jotain sellaista), tai jotain muuta jouluaiheista contenttia. Mutta tällä kertaa kalenteri jää avaamatta. 






Suomi-Rivendell-Asgard: 10 vuotta!

Kyllä, ensi vuonna on tämän blogin kymmenvuotisjuhla, ja ehkä juuri sen takia tämä hiljentyminen harmittaa entistä enemmän. Olen suunnitellut alustavia ideoita tämän varalle; uusia versioita vanhoista blogiteksteistä, retrospektiota ja toivetekstejä, joista huutelen twitterissä enemmän tulevaisuudessa. Toivon todella että onnistun tässä, koska kymmenen vuoden puurtaminen ansaitsisi edes jonkinlaisen kunniakierroksen. Virallinen syntymäpäivä on 17.12.2022, reilun vuoden päästä, ja on mielenkiintoista nähdä mitä olen saanut aikaiseksi tuossa ajassa. Silloin palaamme myös tämän tekstin ääreen ja katsomme, mikä tilanne on, millainen jaksamiseni ja elämäntilanteeni on ja miten haluan jatkaa tätä blogin pyörittämistä. 





Ei kai siitä sen enempää. Palataan asiaan seuraavan mahdollisen arvion parissa, koska se sitten tuleekaan. Kiitoksia kärsivällisyydestä ja pahoittelut hiljaisuudesta.

Aasa T 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti