sunnuntai 9. helmikuuta 2020

Oscar- Gaala 2020: Veikkauksia ja toiveita

Hei, on taas aika vuodesta kiistellä asioista joilla ei ole katsojille loppujen lopuksi hirveästi merkitystä ja pohtia, mitkä elokuvat ovat "Oscar- aineista" ja mitkä eivät, koska taiteen tarkoitus on loppujen lopuksi saada palkintoja ja mediahuomiota sen sijaan että se saisi meidät ajattelemaan tai näkemään asioita erilaisesta näkökulmasta!

whiii




No, tosiasia on kuitenkin se, että vaikka monille Oscareilla- tai sen suuremmin monilla muillakaan palkinnoilla - ei ole väliä, niin niillä on merkitystä elokuvateollisuuden sisällä. Oscareita nimittäin arvostavat hyvin paljon ihmiset elokuva-alalla, studiojohtajat ja rahamiehet. Suomeksi sanottuna, palkintoja arvostavat kenties eniten ne, jotka päättävät mitä elokuvia tehdään ja mitkä ovat "oscar- kelpoisia" elokuvia. Oscarit ja pelkät ehdokkuudetkin merkitsevät teollisuuden sisällä, jossa ne avaavat ovia ja luovat luottoa jonkinlaisesta laadusta, tai ainakin maineikkuudesta. Ja juuri tämän takia ongelmat kuten #OscarsSoWhite ovat oikeita; kun ehdokkaat ja voittajat ovat vuodesta toiseen suurelta osalta valkoisten miesten hallussa, on tarinat ohjaajilta, näyttelijöiltä ja kirjoittajilta jotka eivät tähän muottiin mahdu heikommilla kantimilla saada jalkaansa oven väliin Hollywoodin maailmassa. Koko Oscar- gaalan historiassa, 93 vuoden aikana, vain viisi naisohjaajaa on saanut ehdokkuuden parhaan ohjaajan palkinnolle, joista vain Kathryn Bigelow on voittanut pystin. Tänä vuonna ei ole yhtäkään naisohjaaja ehdokkaana, vaikka Lulu Wang, Greta Gerwig, Lorene Scafaria ja Olivia Wilde (monien muiden joukossa) ovat ohjanneet menneen vuoden parhaimpiin kuuluvia elokuvia. Viime päivinä olemme myös saaneet lukea Oscar- raadin kommentteja elokuvista; joku ei ole ymmärtänyt Little Womenin hajoitettua rakennetta, ja toisen mielestä Jennifer Lopez ei ole parhaan naisnäyttelijän materiaalia, syystä tai toisesta. Samaan aikaan instituutio on vanhanaikainen ja kasvavissa määrin ongelmallinen, toisaalta sen vaikutusvalta elokuvien tulevaisuuden suhteen yhä voimakas.

Mutta nyt, asiaan. Kuten viime vuonna, käyn läpi joitan ehdokaskategorioita joista minulla on ajatuksia, veikkauksia tai toiveita, ja jaan samalla lyhyet mielipiteeni miksi näin. Jätän tällä kertaa pois "pahimman oikeusmurhan", kahdesta syystä: ensinnäkin se on hieman turhaa negatiivisuutta, ja loppua kohden se olisi vain jatkuvaa Jokerin murjomista jota olen varmaan tehnyt jo ihan tarpeeksi. Ei, sen sijaan otan innoitusta kanssakriitikko Kyle Kizulta ja otan mukaan "Tämä olisi ansainnut tulla ehdokkaaksi/voittajaksi"- sarakkeen, nostaen esiin elokuvia jotka ovat jääneet Oscarien valokeilan ulkopuolelle.

EDIT/// Palkinnot on jaettu, katsotaan miten kävi!

Parhaat erikoistehosteet:


Minun Valintani: Todella vahva kisaporukka, jossa on yksi ilmiselvä ennakkosuosikki The Lion King, joka ei saanut parhaan animaatioelokuvan palkintoa. Toivon voittoa henkilökohtaisesti Avengers: Endgamelle, koska se on tämän hienon elokuvan ainoa ehdokkuus, mikä on sääli. Toivoin Robert Downey Jr:lle parhaan näyttelijän nyökkäystä. 

Kuka Voittaa: The Lion King, joka on Oscareissa mukana voittamassa tämän yhden palkinnon. 

Kuka Olisi Ansainnut Tämän: Ad Astra, joka on häiritsevän poissaoleva koko kisassa.

VOITTAJA: 1917, hieman yllätyksenä, mutta toisaalta 1917:a voitot eilen jäivät käytännössä teknisten palkintojen pariin muutenkin joten en ihmettele.



Paras leikkaus:


Minun Valintani: Viime vuoden debaakkelin jälkeen on kiva katsoa kategoriaa, jossa on vain hyviä ehdokkaita. Thelma Schoonmaker on alansa todellinen veteraani, ja toivon ehdottomasti hänelle ansaittua voittoa. 

Kuka Voittaa: Thelma Schoonmaker, aloittaen näin myös The Irishmanin voittoputken teknisten palkintojen puolella.

VOITTAJA: Ford v Ferrarin Andrew Buckland ja Michael McCusker, wau. Pidin paljon Ford v Ferrarista ja sen editointi toimi, joten hyvä heille! 




Paras kuvaus:


Minun Valintani: Ooh, taas kova joukko miehiä ehdokkaina. Roger Deakins vei voiton toissa vuonna, ja tämä vuosi tuntuu taas mahdollisuudelta voittaa näkyvällä ja teknisesti uskomattomalla 1917:an kuvauksella. Mutta itse toivon voittoa The Lighthousen Jarin Blaschkelle, jonka paljon vähemmän alleviivattu osuus The Lighthousessa on kuitenkin olennainen osa karmivan elokuvan tunnelman luomista.

Kuka Voittaa: Roger Deakins, hyvin suurella todennäköisyydellä. 

Kuka Olisi Ansainnut Tämän: Antakaa Hoyte van Hoytemalle se mikä hänelle kuuluu! Ad Astra- erasure on tosiasia.

VOITTAJA: Roger Deakins, ei yllätyksiä tässä kategoriassa. Deakins on kyllä niin siistiä äijä, että toivon että olisin edes neljänneksen yhtä siisti kun olen 70-vuotias.




Paras lavastus:


Minun Valintani: Parasiten Lee Han-jun ja Cho Won-woo. He rakensivat talon elokuvaa varten, jonka arkkitehtuuri on olennainen osa koko elokuvan rakennetta ja ideaa. 

Kuka Voittaa: 1917:an Dennis Gassner ja Lee Sandales. Sotatantereet ovat vaikuttavan näköisiä ja niistä Akatemia tykkää.


VOITTAJA: Once Upon A Time In Hollywood, josta tuli yhdessä ennakkosuosikkien Irishman ja 1917 kanssa kisan isoimpia häviäjiä. 




Paras puvustus:


Minun Valintani: Koko kategoria on 90% miesten pukuja eri aikakausilta. Little Womenin Jacqueline Durran ansaitsee tämän, sillä hän erottuu joukosta ja se miten Marchin tytärten vaatteet ovat osa heidän luontoaan ansaitsee vähintään hatunnoston!

Kuka Voittaa: Joker. Katso, eri värinen miesten puku!

Kuka Olisi Ansainnut Tämän: Ruth E. Carter ja Dolemite Is My Name! Upeaa, värikästä, rohkeaa ja aikakauden tyylistä.


VOITTAJA: Jacqueline Durran ja Little Women, jonka palkinnot myös jäivät ärsyttävän vähäisiksi. 



Paras musiikki:


Minun Valintani: Yksikään ei oikein pomppaa heti mieleeni, paitsi ehkä Thomas Newmanin musiikit 1917:ssa. Se olkoon merkkinä sen tasosta, ja minun valintani.

Kuka Voittaa: Joker ja Hildur Gudnadottir- vaikuttava ja erilainen, joskin ei henkilökohtainen suosikkini. Jokerina (heh) veikkaan myös John Williamsia, koska viimeinen Star Wars- sävellys!

Kuka Olisi Ansainnut Tämän: Marco Beltramin musiikit Ford v Ferrariin! Viime vuoden parasta leffamusaa.

VOITTAJA: Jokerin Hildur Gudnadottir, jonka musiikit olivat ehkä kuitenkin loppujen lopuksi elokuvan parhaita puolia. Hildur teki myös Chernobylin musiikit viime vuonna, joten hatunnosto myös siitä!




Paras animaatioelokuva:


Minun Valintani: Toivon voittoa kahdelle ehdokkaalle: Klausille ja Missing Linkille. Laika on odottanut kärsivällisesti voittoaan jo kauan, mutta Klaus on, kuten Into the Spider-Verse, klassisen animaation uusin rajanrikkoja. Plus se on myös todella hyvä!

Kuka Voittaa: Toy Story 4, koska Pixar.

VOITTAJA: Jep, Toy Story 4, virallisesti ehkä tylsin voittaja taas näissä kisoissa. Olen täysin vakuuttunut että Toy Story 4 oli taas voittaja siksi, että se oli ainoa animaatioelokuvan jonka akatemian jäsenet jaksoivat katsoa. 




Paras sovitettu käsikirjoitus:


Minun Valintani: Little Women! Tapa miten Greta Gerwig adaptoi Louisa May Alcottin klasikkoteoksen ei ollut turvallinen tai suora, hajottaen elokuvan rakennetta ja tuoden samalla uutta fokusta tarinaan. 

Kuka Voittaa: The Irishmanin Steve Zaillian, antaen keskustelunaihetta hetkeksi kun alamme taas kiistellä Charles Brandtin alkuperäisteoksen todenmukaisuudesta.

Kuka Olisi Ansainnut Tämän: Hustlers, perustuen The Hustlers at Scores- artikkeliin: Lorene Scafaria muutti New Yorker- jutun viime vuoden parhaaksi trilleriksi.


VOITTAJA: Jojo Rabbit ja Taika Waititi, en olisi uskonut mutta hieno suoritus! Waititi on ensimmäinen alkuperäiskansan jäsen joka on voittanut Oscar-palkinnon, upea suoritus kaikin puolin!




Paras alkuperäinen käsikirjoitus:


Minun Valintani: En toivo mitään niin paljoa kuin voittoa Rian Johnsonille Knives Outista, joka oli viime vuoden paras elokuva. Originaali, hauska kuin mikä ja täynnä toimivia käänteitä ja narratiivista eheyttä. Aikamoinen donitsi.

Kuka Voittaa: Parasite (Bong Joon-ho ja Han Jin-wo)joka voi voittaa parhaan ulkomaalaisen elokuvan palkinnon myös. Parasiten kaltaisia elokuvia sietäisi olla enemmän, joten tämä käy kyllä.

Kuka Olisi Ansainnut Tämän: Lulu Wangin The Farewell, toinen uniikki ja erittäin toimiva kokonaisuus.


VOITTAJA: Bong Joon-ho ja Han Jin-wo'n Parasite. Tämä oli lopulta Parasiten ilta, ja vaikka toivoin Rianin voittoa, olen iloinen että se meni Bong Joon-ho'lle.  



Paras naissivuosa:


Minun Valintani: Florence Pugh, joka saa tämän kollektiivisesti kunnianosoituksena sekä Little Womenista että Midsommarista. Vuoden parhaimpia. 

Kuka Voittaa: Laura Dern, mutta väärästä elokuvasta. Silti, ei koskaan voi olla liika Derniä.

Kuka Olisi Ansainnut Tämän: Jennifer Lopez Hustlersista, helposti. Upea comeback ja vahva roolisuoritus.


VOITTAJA: Laura Dern, odotetusti. Lopultakin David Lynchin kampanja Dernin Oscarille tuotti hedelmää! 




Paras miessivuosa:


Minun Valintani: Joe Pesci. Russel Bufalinon viileys ja sisäinen tyhjyys näkyi hienosti Pescin hillitystä roolisuorituksesta, joka toimi täydellisenä kontrastina Al Pacinon räiskyvämpään Jimmy Hoffaan.

Kuka Voittaa: Brad Pitt, eikä syystä, mutta mielestäni hänen olisi pitänyt saada parhaan miespääosan ehdokkuus Ad Astrasta. 


VOITTAJA: Brad Pitt, joka taas todisti olevansa yksi siisteimmistä äijistä tässä köörissä. Huomioitavaa on, että sekä Pesci että Hopkins molemmat loistivat poissaolollaan koko gaalassa...




Paras naispääosa:


Minun Valintani: Saoirse Ronan, joka olisi ansainnut tämän palkinnon jo kahteen otteeseen Brooklynista ja Lady Birdistä. Hyvin todennäköinen ennakkosuosikki.

Kuka Voittaa: Renee Zellweger Judysta; Oscar- veteraani näyttelemässä Hollywood-legendaa. Varma nakki.

Kuka Olisi Ansainnut Tämän: Awkwafina, The Farewell. 

VOITTAJA: Renee Zellweger. Paha sanoa mitään, koska en ole Judya nähnyt. Renee'n puhe oli myös hieman hankala seurata, mutta jännityksen luoma paine on ymmärrettävä.




Paras miespääosa: 


Minun Valintani: Adam Driver, Marriage Story. Taas jälleen, hillitty ja monisyinen roolisuoritus on mieleeni, ja Driver esittää turhautumista ja surua sydäntäsärkevän kauniisti.

Kuka Voittaa: Joaquin Phoenix, Joker. En sano etteikö hän olisi hyvä- hän on- mutta tulee mieleeni lausahdus jonka anonyymi Oscar- raadin jäsen sanoi: "Tässä kaupungissa eniten näyttely on sama kuin parasta näyttelyä".

VOITTAJA: Joaquin Phoenix, joka antoi samalla yhden illan parhaimmista ja henkilökohtaisimmista palkintopuheista. En tiedä onko Joaquin luonnostaan melankolinen ihminen, mutta hän vaikutti surulliselta koko illan. Joka tapauksessa, hieno roolisuoritus ja hieno puhe, sekä koskettava lainaus oman, edesmenneen veljensä kynästä.



Paras ohjaaja:


Minun Valintani: Tästä äijäkööristä mieluiten Bong Joon-ho, joskin en pistäisi pahitteeksi Martin Scorsesen epätodennäköistä voittoa. 

Kuka Voittaa: Sam Mendes, mitä luultavammin. Kuten juuri sanoin, näyttävä > hyvä.

Kuka Olisi Ansainnut Tämän: LORENE SCAFARIA, LULU WANG, CELINE SCIAMMA, GRETA GERWIG, hei ja haloo.


VOITTAJA: Bong Joon-ho, joka aiemmin nappasi myös parhaan kansainvälisen elokuvan palkinnon. #BongHive oli twitterissä hyvin eläväinen; veisikö Parasite myös parhaan elokuvan pystin mukanaan? 




Paras elokuva:


Minun Valintani: The Big One. Kahdeksan hyvää voittajaehdokasta, joista yksikään ei olisi "mitäs hemmettiä" reaktoita aiheuttava. Suoralta kädeltä toivon voittoa Little Womenille, täyttäen Gerwigiltä uupuvan parhaan ohjaajan pystyn paikan ja juhlistaen samalla metatasolla naisten kertomia tarinoita, mutta salaa mieleni sopukoissa kuiskailen:

psst

antakaa palkinto Ford v Ferrarille. 

Kuka Voittaa: 1917, todennäköisesti. Kunhan vaan ei ole Joker, en millään jaksaisi kuunnella siitä käytävää "keskustelua."


 Kuka Olisi Ansainnut Tämän: Hustlers, jonka olematonta edustusta tänä vuonna ihmettelen suunnattomasti- tositarina, aina ajankohtainen talouskriisi aiheena, veteraaninäyttelijän upea comeback, Scorsese- henkinen- Hustlersilla oli avaimet parhaan elokuvan ehdokkuuteen, mutta koska se ei rankaise päähenkilöitään tarpeeksi tai omaa positiivisia mieshahmoja tyynnyttämään geriatrista akatemiaa, niin ei sitten.


VOITTAJA: Parasite, huh huh huh! Yhdellä iskulla Bong Joon-ho, ohjaaja The Hostin, Snowpiercerin ja Okjan takaa, teki historiaa viemällä kotiin ensimmäisenä aasialaisena parhaan alkuperäisen käsikirjoituksen palkinnon sekä ensimmäisenä ei-englanninkielisenä elokuvana parhaan elokuvan palkinnon. Oli uskomatonta seurata historiaa tapahtumassa. 




8/15 arvausta, ei huono, ei hyvä. Gaala itsessään jatkoi viime vuoden juontajasta vapaata rakennetta, joka toimi osittain. Se liikkui mukavalla tahdilla eteenpäin, mutta en tiedä onko se kenenkään ajan hyvää käyttöä että palkintojen esittelijällä on oma esittelijä. Trailerien trailerit ovat saavuttaneet Oscarit, nähtävästi. Lavan kohokohtia olivat Janelle Monaen aloitusnumero oli puhdasta kultaa, joskin samalla toi esiin elementin joka oli toistuva osa gaalaa; paljon puhetta naisten ja vähemmistöjen näkyvyydestä, mutta toisaalta palkintoehdokkaat olivat suurissa määrin valkoisia miehiä, ja niille ne palkinnot (Bongia ja Hair Love- animaatiolyhärin väkeä lukuunottamatta) menivät. Bongin voittojen lisäksi isoin yllätys lieni erittäin puskan takaa tullut Eminem- esitys Lose Yourself- kappaleesta, jonka aikana hauskinta oli katsoa eräiden paikalla olijoiden ilmeitä esityksen aikana.

hang in there Marty
Onko Parasiten voitto kuitenkin merkki muuttuvasta maailmasta? Bong Joon-ho kritisoi Oscareita aiemmin tänä vuonna, kutsuen niitä paikallisiksi palkinnoiksi kansainvälisten sijaan. Vuosikymmeniä kestänyt englanninkielisten elokuvien dominanssi parhaan elokuvan kategoriassa on nyt murtunut, portit mahdollisesti avattu maailmalle ja sen elokuville. Onko Oscarien merkitys muuttumassa tämän takia, onko siitä vihdoinkin tulossa todellakin kansainvälinen elokuvapalkinto, kuten Cannesin tai Venetsian elokuvajuhlista? Vain aika näyttää, mutta Parasiten suosio, menestys ja saama arvostus tulevat varmasti muuttamaan teollisuutta. Kuten Bong Joon-ho sanoi Parasiten olleen hänen tehdessään sitä omasta mielestään syvästi korealainen tarina, mutta globaalin menestyksen kautta hän totesi, että asumme kaikki samassa maailmassa nimeltä kapitalismi. Jotkut teemat ja kokemukset ovat universaaleja, oli ne kerrottu sitten koreaksi tai englanniksi.

Bong Joon-ho, neljän Oscarin voittaja. I like how that sounds. Ja jos ihmettelette: "Atte, jos kerta Parasite on niin hyvä, missä arviosi on?"

Palataan siihen huomenna!


Atte T


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti