tiistai 17. huhtikuuta 2018

Ei niin mahtava kanava


Maaliskuun 13. päivän tienoilla, joukko entisiä Channel Awesome (ennen tunnettu nimellä That Guy With The Glasses)- mediajakelusivuston sisällöntuottajia jakoi twitterissä negatiivisia kokemuksiaan ajalta, jolloin olivat vielä mukana toiminnassa. Tähän joukkoon kuului mm. Lindsey Ellis, Sean Fausz, Allison "Obscurus Lupa" Pregler, Kaylyn "Marzgurl" Saycedo sekä Channel Awesomen entinen pr-vastaava Holly Christine. Tämä alkuperäinen twitter-keskustelu kesti lähes 48 tuntia putkeen, haarautuen keskusteluista toisiin uusien osallistujien tuodessa omia huonoja muistojaan joukkoon. 2. Huhtikuuta, Pregler yhdessä Saycedon kanssa julkaisivat kootun word-dokumentin Not So Awesome, jossa eri tekijöiden ongelmat oltiin jaoteltu ja selvennetty. Tarkoituksena oli nostaa esiin Channel Awesomen piirissä tapahtunutta häirintää, huonoa työtoimintaa, epä-ammattimaista toimintaa sekä misogynista ilmapiiriä, joka oli johtanut joko eri tuottajien lähtemiseen tai "erottamiseen" sivustolta. Sormi osoitti useassa kohtaa kanavan kolmea perustajaa, veljeksiä Doug ja Rob Walkeria sekä Channel Awesomen CEO:ta Mike Michaudia kohti.



Dokumentin julkaisupäivänä, Channel Awesome vastasi lyhyesti heränneeseen keskusteluun. He ilmaisivat olevansa pahoillaan siitä, mitä eri tuottajat tunsivat tapahtuneen, siirtäen syyllisyyden pois itseltään. Tämä johti lukuisiin vastauksiin, sekä useiden vielä Channel Awesome piirissä vaikuttaneiden tuottajien lähtemiseen pois sivustolta, kuten Lewis "Linkara" Lovhaugin, Chris Stuckmannin ja Matthew "FilmBrain" Buckin tapauksessa. Tilanne syveni entisestään, kun Channel Awesome julkaisi 11.4. virallisen vastauksensa ("Our Response"), kutsuen dokumentin sisältöä "syyttäväksi ja pahaa tarkoittavaksi valheeksi", hyökäten eritoten Holly Christinea, Lindsey Ellistä, Allison Pregleria sekä nimettömänä pysyvää naista kohtaan, joka oli kertonut seksuaalisesta häirinnästä ja raiskauksesta, josta sivun johtavat elimet olivat vaienneet. Seuraavan 48 tunnin aikana, kymmenet sivuston tuottajista, kuten Joe "Angry Joe" Vargas ja Bennet "Bennet the Sage" White, jättivät Channel Awesomen. Tällä hetkellä, sivustolla on jäljellä enään kaksi sisällöntuottajaa; Brad "Cinema Snob" Jones ja Larry "Guru Larry" Bundy jr., joista jälkimmäinen on sivustolla vain siksi, että kuulemma "kukaan sivuston johtajista ei tiedä että olen täällä, ja haluan voittaa tämän nälkäpelin." Maaliskuussa sivustolla oli vielä 40 sisällöntuottajaa. Koko #ChangetheChannel- skandaali on aiheuttanut 38 tuottajan lähtemisen pois sivustolta omasta, vapaasta tahdostaan alle kuukaudessa.

"Nuo kaksi jatkavat taivaltaan, ja miehet jo vaanivat toisiaan..."


Miksi minä kirjoitan tästä blogiini?

Koska tämä blogi, hyvässä ja pahassa, on syntynyt paljolti Channel Awesomen innoittamana. Aloin katsomaan sivuston tunnetuinta show'ta, Nostalgia Criticia (jota veti Channel Awesomen toinen perustaja, Doug Walker) joskus vuoden 2012 tienoilla (tämän vaikutuksen voi myös nähdä varhaisissa kirjoituksissani, joita kenekään ei tarvitse lukea). Hänen kauttaan löysin myös muita sisällöntuottajia, jotka ovat vaikuttaneet minuun kirjoittajana ja kriitikkona, kuten Lindsey Ellis, Kyle Kallgren, Dan Olson ja Lewis Lovhaug. Aloin kuitenkin jo 2015 jättämään Nostalgia Criticia taakseni, kun mielenkiintoi siirtyi pois komedisesta skittivideoista enemmän akateemisiin pohdintoihin (kiitos orastava yliopistokoulutus) ja ammattimaisempaan kritiikkiin. Mutta tosiasia oli kuitenkin se, että luultavasti en tätä blogia pitäisi jos en olisi löytänyt Channel Awesomea vuonna 2012.



Minä arvostin paljon aikoinaan Doug Walkeria, vielä kun en tiennyt kaikkea dokumentin paljastamia juttuja hänestä. Walker oli kaikin puolin fiksun oloinen kaveri, joka arvosti paljon samoja asioita kuin minä. Hän mainosti paljon hyväntekeväisyyskohteita, ja julkinen kuva joka hänestä minulla oli lähinnä positiivinen. Channel Awesome vaikutti todella siistiltä sivustolta, jossa erilaiset sisällöntuottajat muodostivat yhteisön ja juhlistivat vuosittain omaa onnistumistaan jollain hauskalla tavalla. Minä halusin tehdä videoita heidän tapaansa, mutta päädyin lopulta kirjoittamaan, koska se oli huomattavasti halvempi ratkaisu. Vaikka en katsonut enään Walkerin videoita tai seurannut hänen sivustoaan, olin sisimmässäni hyvin kiitollinen että hänen innoittamanaan olen onnistunut luomana itselleni oman alustan ja äänen.

Nyt minun on vaikea enään muistaa aikaa jolloin nautin mitenkään Channel Awesomen, varsinkaan Nostalgia Criticin, sisällöstä. Muistan kuluttaneeni helposti päivän videoiden katselemiseen, mutta nyt pelkkä ajatus tuntuu vastenmieliseltä. Käytös jota arvostamani, välillä melkein ihailemani henkilö, harrasti "ystäviään" ja työkumppaneitaan kohtaan on ala-arvoista ja ammattitaidotonta. Holly Christine erotettiin tämän oltua leikkauksessa, ja hänet pakotettiin poistamaan itsensä työmarkkinoilta vuodeksi  Kolmeksi vuodeksi (AtteEdit) epäreilulla irtisanomissopimuksella. Tuo ei ole pelkästään huonoa johtamistyötä, vaan myös moraalitonta käytöstä. Suurin osa yllämainituista syytöksistä kuuluu myös sivuston CEO Mike Michaudin harteille, ja voisi luulla että ratkaisu sivuston ongelmiin olisi vain erottaa hänet firmasta. Michaud valitettavasti omistaa Nostalgia Critic- IP:n, joka on Doug Walkerin ainoa elinkeino. Mutta Walkerin veljekset ovat syyllisiä siinä missä muutkin. Ärsyttävintä ja turhauttavinta tässä kaikessa on ollut se, että tämä suuren sivuston tuhoutuminen ja tuottajien massapako oltaisiin voitu luultavasti välttää, jos nämä kolme aikuista ihmistä olisivat osanneet pyytää anteeksi.

Vain yksi enään jäljellä on...

Viimeisen vuoden aikana on keskustelu taiteesta ja taiteilijoista sekä näiden erottamisesta toisistaan ollut paljon pinnalla. #MeToo- kampanjan ansiosta monen taitelijan tekemät vääryydet paljastuivat, oli kyse sitten Aku Louhimiehestä tai Kevin Spaceysta. Kun monet ovat sitten boikotoineet näitä tekijöitä, on kysymys ollut ilmassa; voiko taiteesta nauttia, vaikka taitelija joka sen on tehnyt on täysi ihmisperse, ja mahdollisesti ihmiset ovat kärsineet taiteen syntymisen vuoksi? Kysymyksenä tämä ei ole mikään uusi; kuinka moni nauttii H.P Lovecraftin kirjoituksista, vaikka mies oli umpirasisti jopa aikansa mittapuulla? Onko okei jatkaa Walkerin veljesten ja Michaudin rikastuttamista katsomalla heidän tuottamaansa ja tekemäänsä sarjaa, kun tietää millaisia he ovat olleet kanssatuottajiaan kohtaan? Täytyykö sinun tuntea huonoa omatuntoa taiteesta nauttimisesta, jos taiteen tekijä on tehnyt väärin? Tämä on kysymys, johon on hankala löytää suoraa vastausta. Monien mielestä vastaus on selkeästi ei, taide on aina erillään taiteilijasta ja sinun nautintosi siitä ei saa olla riippuvainen taiteilijasta. Tämä on ihan hyvä elämänohje, mutta valitettavasti se myös voi sivuuttaa taiteen takana olevia ongelmia. "Valitse taistelusi" lienee paras ohje tähän.    

En tiedä, oliko minulla tätä tekstiä varten mitään isompaa loppulauselmaa tai suurempaa viestiä. En ole ollut sivuston aktiivinen tukija pariin vuoteen, vaikka olenkin seurannut yksittäisiä tekijöitä sivustolta (jotka ovat viime viikkojen aikana lopettaneet yhteistyön sivuston kanssa) youtuben puolella. Nostalgia Critic ja Channel Awesome aloittivat toimintansa 2008. Kymmennessä vuodessa sivusto nousi Youtuben marginaaleista tunnetuksi videotuottajasivustoksi, joka puhui paljon sananvapauden ja netin vapauden puolesta. Nyt, kahdessa viikossa, on Channel Awesomen lopun hetket käsillä. Jos tarinalla on joku opetus, on se kai tämä:

Älä ole kusipää.

Atte T

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti