perjantai 2. joulukuuta 2016

24 Sarjakuvaa Jouluksi II: Osa 2

Hip hei, ja osa 2 on täällä! Kuten pian tulette huomaamaan, näissä ei ole oikein mitään teemaa tai vahvaa alustusta, ainakaan joka kerta. Meillä on paljon sarjakuvia läpikäytäväksi ja ei paljoa aikaa. Mutta aina välillä voi sanoa jotain esiteltävästä sarjakuvasta. Image Comics on viimeisen kymmenen vuoden ajan juurruttanut itseään vaihtoehtoisen sarjakuvan julkaisijana. Alunperin 90-luvun Marvelin silloisten huipputähtien kuten Jim Leen, Todd McFarlanen ja Rob Liefeldin sekä joukon muita sarjakuvatekijöitä perustama Image Comics syntyi tarpeesta julkaista sarjakuvia menettämättä oikeuksia omiin tuotoksiin. Mutta Imagen tuotannosta 90-luvulla ainoastaan McFarlanen Spawnia muistellaan enään lämmöllä. Mutta 2000-luvulla alkoi hommat pyöriä eri tahtiin. Robert Kirkmanin Walking Dead ja Invincible, Matt Fractionin Casanova, Brian K. Vaughnin ja Fiona Staplesin Saga, Kelly Sue DeConnickin Bitch Planet sekä suosikkisarjakuviini kuuluva J. Kurtis Wieben Rat Queens. Image julkaisi juuri uuden mainosloganinsa: "Comics in your Image" mikä on erittäin osuva kuvaus heidän nykyisestä tuotannostaan. Image Comics on vaihtoehtosarjakuvien julkaisija joidenka aiheina ja päähenkilöinä on yhä useammin vähemmistöt ja heidän tarinansa sekä aikuisemmat teemat kuten seksuaalisuus, feminismi, re-ja dekonstruktiot eri popkulttuuri-ilmiöistä. Ja tämänpäiväinen sarjakuva jatkaa tässä teemassa:

Red One: Welcome to America



1977 Neuvostoliiton ylin johto lähettää heidän parhaimman agenttinsa Vera Yelnikovin Amerikkaan supersankariksi levittämään kommunistista propagandaa sankaritekojensa kautta. Hänen nimensä on Punainen. Los Angelesissa on kuitenkin jo toinen omankäden oikeuden jakaja: Puuseppä, fundamentalistinen ja patriarkkaalinen sarjamurhaaja joka iskee vapaan rakkauden hollywoodiin raivolla. 



Okei, ei kaunistella: Red One on vasemmistoliberaalia kostofantasiaa. Mutta se tekee sen niin hauskasti, viihdyttävästi ja tyylikkäästi että se ylittää naurettavan tai kiusallisen rajat. Kirjoittaja Xavier Dorison ei peittele omia näkemyksiään homofoobikoita tai uskonfanaatikkoja kohtaan ja Vera Yelnikovin hakatessa näitä hymyssä suin ei voi olla vaikeaa nähdä koko skenaarion katharsiksen omaista asetelmaa. Mutta se ei ole sen ainoa elementti: Red One on myöskin katsaus metatasolla sarjakuvien juurille propagandavälineinä Veran tehtävän ollessa supersankaroinnin kautta ajaa eteenpäin poliittista agendaa ja vihollisen ollessa karikatyyrimäinen arkkityyppi. Asetelma on nyt vain käännetty sen synnyinmaata vastaan. Dodsonien taide on-kuten aina- erittäin kaunista ja sopii sarjakuvan kepeän seksikkääseen tunnelmaan. Red One: Welcome to America on hauska, rento, seksikäs ja vähän naurettava mutta sen sydän on oikeassa paikassa. 

2 takana, 22 edessä!

Atte T

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti