Okei, eilen oli aiheena hyvin klassista, Bram Stokerin itsensä nimellä varustettua vampyyrifiktiota. Tänään on vuorossa vähemmän klassinen vampyyritarina, joskin samalle Stokerin pohjalle rakennettu.
Dracula, Motherf*cker!
Tarina: Wien, 1889. Draculan vaimot naulaavat kreivin arkkunsa pohjaan kiinni. Los Angeles, 1974. Vanhenevat tähtinäyttelijätär päättää repiä naulan irti. Rikospaikkakuvaaja Quincy Harker tietää totuuden, mutta uskooko häntä kukaan ennen kuin hän saa oman rikospaikkansa?
Olisin voinut aloittaa vain tuolla ensimmäisellä lauseparilla, sillä ei saatana mikä ideasynopsis. Alex De Campin käsikirjoittama ja Erica Hendersonin kuvittama Dracula, Motherf'cker on kalifornialaista psykedeelistä kauhua, jossa alkuperäisen tarinan goottinen tunnelma siirtyy häiritsevän hyvin sykkivien neonvalojen ja yksinäisten kulkijoiden maahan, enkelten kaupunkiin jossa kukaan ei huomaa satunnaisten ihmisten katoamista. Henderson tunnetaan parhaiten ehkä Marvelin Unbeatable Squirrel Girl- sarjakuvista, ja Dracula, Motherf'cker on kaukana tämän normaalista kepeydestä, upottaen lukijan vereen kaikissa sateenkaren sävyissä. De Campin tarina nostaa esiin alkuperäisen tarinan alatekstejä Draculan luonteesta ja peilaa niitä Los Angelesin julkimokulttuuriin ja sen verenhimoon, ja Draculan linkit nykyaikaisiin verenimijöihin ja metsästäjiin ovat ilmiselviä. Myös tarinan versio Draculasta visuaalisesti on mielenkiintoinen ja erilainen. Dracula, Motherf*cker on erittäin komea ja fiksusti kirjoitettu, feministinen vaihtoehtokertomus Draculan tarinasta, joka kuuluu ehdottomasti vuoden parhaimpien teosten joukkoon.
"Ever ask yourself why creature so old takes brides so young?"
5 takana, 19 edessä!
Aasa T
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti